تاثیر اضطراب والدین بر کودک

رفتاری غیرعادی است که در سازگاری مناسب کودک با محیط خودش اختلال ایجاد کند. این اختلال در روابط طفل با والدین، همسالان، مربیان و سایر عوامل ظاهر می شود. هرگز ناهنجاری رفتاری طفل در خلاء ایجاد نمی شود و برای آن دلایل و علل خاصی وجود دارد. اگرچه در بعضی از موارد آشکار و واضح است، در برخی دیگر آشکار نبوده و باید با کمک متخصص روانی آنرا جست و جو و روشن ساخت. در ادامه تاثیر اضطراب والدین بر کودک را بررسی کرده ایم.

انواع واکنش های عصبی و اضطرابی کودک شامل واکنش های اضطرابی است. اگرچه اضطراب زیر بنای کلیه واکنش های عصبی است؛ ولی در حالات مخصوص تاثیر اضطراب نقش آشکارتری ایفا می کند. این حالات را واکنش های اضطرابی می خوانند.

تاثیراضطراب والدین دررفتار غیرعادی کودکان

می دانیم مقدار متعادلی از استرس و تحریک، افراد را هشیار و علاقمند نگه می دارد. در واقع خود کنترلی و عملکرد برای انجام کارها را افزایش می دهد. همچنین، این مطلب نیز صحیح است که استرس و تحریک بالاتر از حد متعادل، خود کنترلی و عملکرد را کاهش می دهد. در سطوح کاملا بالای تحریک و اضطراب، تمرکز بر گریز از موقعیت آزارنده دارای هیجان منفی بالا است. این فرآیند می تواند طی زمانی طولانی در کودک ایجاد شود یا ممکن است در یک لحظه اتفاق بیفتد.

واکنش های اضطرابی کودک

با توجه به مطالعات تاثیر اضطراب والدین بر کودک متوجه شده اند که در دوران طفولیت بارزترین حالات اضطرابی اختلال در خوابیدن است. این اختلال به دو صورت جلوه می کند؛ یک نوع آن دشواری در به خواب رفتن است و نوع دیگر عدم توانایی در ادامه خواب است. اختلال در خوابیدن میان 4 تا 6 سالگی شدت می یابد. در این دوره کودک احساس می کند اطاق خواب او پر از اشخاص و حیوانات تخیلی هستند.

واکنش های اضطرابی کودک

نوع دیگر واکنش های اضطرابی اطفال با ترس های متعدد آن ها ارتباط می یابد. نوع دیگر واکنش ها واکنش هیستری در اطفال است که به 4 صورت در کودکان دیده می شود:

  1. حالات هیجانی ناگهانی به صورت گاه و بیگاه
  2. اختلال در احساس یا حرکت
  3. تغییر در آگاهی از محیط
  4. از دست دادن موقتی یکی از حواس

نوع دیگر واکنش های تاثیر پذیر از اضطراب والدین بر کودک، واکنش های غمگینی در اطفال است. تظاهرات آن به گوشه گیری، حالات غمگینی مانند گریه و بهانه جویی می باشد.

نوع دیگر وسواس فکری و عملی در کودکان است که شامل دو نوع وسواس فکری و عملی در کودکان دیده می شود. گاه هر دو نوع  ظاهر می گردند.اگر جنبه فکری آن بیشتر باشد وسواس فکری و یا بلعکس وسواس عملی نامیده می شود. در وسواس فکری کودک افکار ناراحت کننده تکراری دارد.

تاثیر اضطراب والدین بر موفقیت تحصیلی کودک

والدینی که احساس شدید اضطراب و ترس از عدم موفقیت در فرزندان خود به خود به وجود می آورند ممکن است نه تنها در سازگاری عمومی طفل و مفهوم فردی او اثر بگذارند؛ بلکه احتمال دارد در فعالیت و موفقیت تحصیلی کودک نیز اختلال نمایند. برای پیروزی در امر تحصیل وجود کمی اضطراب مفید است، ولی اضطراب و ترس شدید در موفقیت تحصیلی اثرات نامناسب دارند. کودک امکان دارد از لحاظ هوش و استعداد و توانایی ذهنی نیز در سطح خوبی قرار داشته باشد، ولی اضطراب شدید کودک مانع از موفقیت تحصیلی او شده و دلسردی و عدم علاقه مندی همراه بیاورد.

تاثیر تربیت اولیه بر رشد شخصیت کودک

تربیت اولیه طفل از طرف مادر در رشد شخصیت و رفتار او تاثیر بسزایی دارد. والدین مضطرب که به اطفال خود بیش از حد معمول توجه می کنند فرزندانی متکی به دیگران و دارای ضعف نفس بار می آورند. عدم علاقمندی به طفل از طرف مادر سبب طرد شدن او گشته در نتیجه فرزندانی بی عاطفه عصبی و مضطرب به وجود می آیند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *