طرحواره بی اعتمادی

افراد دارای طرحواره بی اعتمادی بر این باورند که دیگران درغگو، متظاهر، سوء استفاده کننده و صدمه زننده هستند. طرحواره بی اعتمادی به این معناست که فرد معتقد است دیگران قابل اعتماد نیستند. کسی که این طرحواره را دارد مدام در این گمان است که دیگران قصد آسیب زدن به او را در سر می پرورانند و حتی افراد مهم زندگی نیز با او با صداقت بر خورد نمی کنند. به سختی به دیگران اعتماد می کنند. از نظر او دیگران فقط قصد فریب دادن، کلک زدن، دروغ گفتن، نامردی کردن و … را دارند.

طرحواره بی اعتمادی

نشانه های طرحواره بی‌اعتمادی بد رفتاری

اگر این طرحواره در کسی وجود داشته باشد احساس می کند دیگران به اندازه او نیت های خیرخواهانه ندارند. همیشه دنبال انگیزه های پنهان دیگران است زیرا معتقد است که دیگران قصد سوء استفاده دارند. اگر کسی با او مخالفت کند سریعا رابطه را تمام می کند.

وقتی کسی همیشه فکر می کند دیگران قصد آسیب رساندن به او را دارند همیشه در برابر دیگران حالت دفاعی دارد. یک دیوار دفاعی به دور خود می کشد و همیشه گوش به زنگ انگیزه های پنهان دیگران است. وقتی همچین فردی وارد رابطه ای می شود هیچ وقت اطلاعات زیادی در مورد خودش فاش نمی کند. از خودش زیاد حرف نمی زند زیرا فکر می کند اگر اطلاعاتی در مورد خودش دهد دیگران به شکلی علیه او استفاده می کنند.

ویژگی های تله بی اعتمادی

 وقتی  چنین فردی از گذشته و زندگی اش محبت می کند، متوجه می شویم افراد مهم زندگی اش به او آسیب زده اند. او همیشه به دنبال بی اعتمادی در رفتار دیگران است. در برخی موارد بعضی افراد خودشان تبدیل به آدم آسیب رسان و سوء استفاده گر می شود. زیرا فکر می کند قبل از اینکه دیگران به او آسیب بزنند او زودتر به دیگران آسیب بزند. چنین فردی از نزدیکی و صمیمیت هیجانی با دیگران اجتناب می کند تا لطمه ای از سمت کسی نبیند. این طرحواره باعث می شود فرد به صداقت و درستی انسان ها شک داشته باشد. آن ها فکر می کنند بعضی افراد از قصد او را اذیت می کنند. شکایت های اصلی او این چنین است که من مورد بدرفتاری قرار گرفته ام، از اعتمادم سوء استفاده شده، من قرباتی شده ام، دنیا جای امنی نیست.

دلیل شکل گیری طرحواره بی اعتمادی

۱_ این فرد در کودکی معمولا مورد ضرب و شتم و بد رفتاری قرار گرفته توسط یکی از اعضای خانواده.

دلیل شکل گیری طرحواره بی اعتمادی

۲_ بعضی از این افراد در کودکی توسط یکی از نزدیکان مورد آزار جنسی قرار گرفته اند.

۳_ در زمان جلسات رواندرمانی، این افراد می گویند که در دوران کودکی توسط اعضای خانواده مورد تحقیر قرار گرفته و به آنها توهین شده است. اسرار او در کودکی را به صورت تمسخر فاش می کردند. یا در خانواده افراد دروغگو و کلاهبردار وجود داشته که به قول و قرارها اهمیت نمی دادند.

۴_در بعضی از خانواده ها برای وادار کردن کودک به انجام تکالیف از زور تنبیه و بدرفتاری استفاده شده است.

۵_ گاهی اوقات در گذشته این افراد مشاهده می شود که والدین مدام به آنها تذکر داده اند تا به کسی اعتماد نکنند.

۶_ به طور کلی در خانواده هایی که عشق و محبت وجود نداشته باشد، به جای آن همیشه بساط دعوا و درگیری به پا بوده و با کودک بدرفتاری شده است، طرحواره بی اعتمادی بدرفتاری شکل می گیرد.

درمان طرحواره بی اعتمادی و بدرفتاری

درمانگر ابتدا یک ارزیابی کامل از شما انجام می دهد. در این ارزیابی مشکلات زندگی و تاریخچه ی دوران کودکی شما را برسی می کند. بعد از انجام ارزیابی های اولیه، تشخیص درمانگر شما را وارد مرحله تغییر می کند. در این مرحله از تکنیک های متفاوتی استفاده می شود. او ابتدا با کمک خودتان به شما نشان می دهد که اعتبار طرحواره و میزان درستی آن را به صورت دقیق برسی کنید. هدف از انجام این تکنیک ها این است که شما به این نتیجه برسید که طرحواره ای که در دوره کودکی در شما شکل گرفته است، ممکن اطلاعات غلطی را در خود ذخیره کرده باشد. آن اطلاعات دیگر در دوران بزرگسالی کارایی ندارند. اما برای اینکه به نتیجه برسید باید صبور باشید. زیرا تغییر طرحواره بسیار دشوار است.

در مرحله بعد درمانگر سعی می کند هیجانات مرتبط با طرحواره بی اعتمادی/ بد رفتاری را با کمک شما کاوش کند. در این مرحله از درمان احساسات شما هدف اصلی مداخلات درمانی است.

در مرحله آخر درمانگر به شما کمک می کند تا رفتارهای بی اعتمادی خود را تغییر دهید. همچنین به شما کمک می کند از رفتارهای سالم تری استفاده کنید. در این مرحله راه کارهایی به شما ارائه می شود تا بتوانید خود و زندگی تان را تغییر دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *