کنترل خشم در کودک

بسیاری از کودکان در مدیریت و کنترل خشم خود مشکل دارند و به شکل های نامناسب آن را نشان می دهند. کودکان هم مانند بزرگسالان خشم را تجربه می کنند. در اینجا راه هایی برای کنترل خشم در کودک به شما ارائه می دهیم.

عصبانیت علی رغم اینکه در هر سنی بروز می کند اما بیشتر کودکان چهره خندانی دارند و زیاد دچار این موضوع نمی شوند. گاهی اوقات علائمی مانند گرسنگی، بیماری، خستگی، حسادت و … در کودکان باعث بروز عصبانیت می شود.

والدین باید روش های کنترل خشم را به کار گیرند تا خشم در کودک به عصبانیت تبدیل نشود. زیرا وقتی کودک عصبانی شود ممکن است رفتارهایی نامناسب بروز دهد. خشم یک احساس است و عصبانیت، یک رفتار.

راهکار های کنترل خشم در کودکان

  • ریشه یابی کنید : ابتدا علت خشم کودک را پیدا کنید.
  • صحبت با کودک : در مورد علت خشم با کودک صحبت کنید و به او کمک کنید تا احساسش را بیان کند. هیچگاه احساس او را انکار یا تمسخر نکنید. اینگونه به کنترل خشم در کودک کمک کنید.
  • اقدام های والدین : وقتی احساس او را متوجه شدید، او را همراهی کنید.
  • خاموش کردن آتش خشم : وقتی کودکتان خشمگین است، به او کمک کنید که خشم و احساسش را تخلیه کند تا عصبانی نشود.

راه های تخلیه خشم:

  • یک کاغذ باطله یا روزنامه به کودک بدهید تا مچاله، خط خطی یا آن را پاره کند. با اینکار کنترل خشم در کودک خود کمک کنید.
  • بالشتی به او بدهید تا به آن مشت بزند.
  • سرش را روی بالشت بگذارد و فریاد بزند.

معرفی بازی برای مدیریت خشم در کودک:

می خوام زورتو ببینم : یک روزنامه را باز کنید و جلوی کودک بگیرید. سپس به کودک بگویید بازویت را به من نشان بده میخواهم ببینم چقدر زور داری. حالا با تمام زوری که داری به این روزنامه مشت بزن تا پاره شود. با این بازی به کنترل بیشتر خشم در کودک کمک کرده اید.

به حرف من گوش نده : در این بازی کودکان پرخاشگر فرصتی پیدا می کنند تا در بازی مخالفت کنند و قسمتی از خشم خود را تخلیه کنند. بچه ها باید بر عکس گفته های راهنما عمل کنند. مثلا راهنما می گوید روز، بچه ها می گویند شب.

منابع: کتاب بازی زبان کودک

کتاب فوت و فن های تربیت کودک

نویسنده: معصومه خرسند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *