آموزش حل مشکلات زوجین

زوج ها معمولا تعارض ها را قبول نمی کنند اما تعارض در تمام ازدواج ها به چشم می خورد. هر فردی که روابط عاشقانه را تجربه کرده باشد می داند که اختلاف نظر و دعوا غیر قابل اجتناب است. همه ما در این تعارض ها سهیم هستیم و بیشتر این تعارض ها جنبه خوشایندی ندارد. هر فردی شخصیت متفاوت خودش را دارد. عادت های بد و خصوصیت های ویژه خود را نیز دارد. هر کدام از همسرشان انتظاراتی دارند که وقتی براورده نمی شوند وی را محاکمه می کنند. در ادامه این مقاله به نحوه رفع و حل مشکلات زوجین می پردازیم.

آموزش حل مشکلات زوجین

هر فردی که روابط عاشقانه را تجربه کرده باشد می داند اختلاف نظر و دعوا غیرقابل اجتناب است. وقتی دو نفر مدت زمان زیادی را کنار هم سپری می کنند و زندگی هایشان در هم گره می خورد ممکن است هراز گاهی به اختلاف بخورند. این اختلاف نظرها ممکن است بزرگ یا پیش پا افتاده باشد از شام چی بخوریم گرفته تا اینکه آیا تربیت فرزندان براساس آموزه های دینی باشد یا نه.

اختلاف نظر در رابطه

این حقیقت که در رابطه تان اختلاف نظر وجود دارد نشانه ی این نیست که مشکل جدی ای رابطه تان را تهدید می کند. در واقع این اختلاف نظرها اگر به درستی مدیریت شوند می توانند حتی باعث رشد رابطه تان شوند. اگر هیچوقت با هم دعوا نکنید یا در مورد مشکلی با هم صحبت نکنید هیچوقت موفق به حل مشکلاتتان نخواهید شد. اگر به طور سازنده ای با مشکلاتتان برخورد کنید درک بهتری در مورد همسرتان پیدا می کنید و به راه حلی دست پیدا خواهید کرد که به نفع هردوی شما باشد. از طرف دیگر این احتمال وجود دارد که مشکلی تشدید شده و موجب بروز خصومت شود.

نحوه حل مشکلات زوجین

اگر فرض کنیم هر ازدواجی کشمکش های خاص خود را خواهد داشت سوالی که مطرح می شود این است که حال چگونه باید با این کشمکش ها کنار آمد؟ اگر شیوه درستی برای رفع تعارضات پیش رو در نظر نگیرید این مسئله به احساس تنهایی شما و همسرتان منجر خواهد شد .

در اینجا به چند نکته اشاره می کنیم که کمکتان می کند راه حل های سازنده برای مشکلاتتان پیدا کنید.

نحوه حل مشکلات زوجین

1_ رک باشید.

بعضی وقت ها آدم ها نمی توانند صاف و پوست کنده بگویند که چه چیزی اذیتشان می کند. در عوض از روش های غیر مستقیم برای بیان ناراحتی شان استفاده می کنند. یک طرف ممکن است طوری با دیگری صحبت کند که یک دشمنی زیرپوستی از آن احساس شود . یا اینکه با تند و تند عوض کردن موضوعات مختلف نخواهید در مورد مشکل اصلی درست حرف بزنید. این روش های غیرمستقیم برای ابراز عصبانیت به هیچ عنوان سازنده نیستند. چون طرف مقابل به درستی نمی فهمد که مشکل اصلی کجاست و چطور باید واکنش دهد. البته متوجه می شود که همسرش ناراحت است ولی این فقدان صراحت باعث می شود مشکل بدون راه حل بماند.

2_همسرتان را تحقیر نکنید.

از میان تمام حرف های منفی که می توانید در یک دعوا به زبان آورید بدترین آن حرف های تحقیرآمیز است. گاتمن دریافته است که تحقیر کردن اولین نشانه ی طلاق است. حرف های اهانت آمیز و تحقیرکننده حرف هایی هستند که همسرتان را کوچک می کند. طعنه زدن و برچسب زدن هم جزو آن محسوب می شود. همچنین شامل رفتارهای غیرکلامی مثل پوزخند زدن هم می شود. چنین رفتارهایی به شدت غیرمحترمانه است و به طرفتان نشان می دهد که از او متنفرید.

همسرتان را تحقیر نکنید.

3_ خودتان را با منفی گرایی پر نکنید.

سخت است که رفتار بد همسرتان را با رفتار بد پاسخ ندهید. ولی این کار فقط مشکلتان را حادتر می کند. گاتمن می گوید وقتی زوج ها درگیر اثرگذاری منفی متقابل می شوند همدیگر را بیشتر و بیشتر اذیت می کنند. در اینصورت اختلاف همینطور ادامه پیدا می کند و منفی گرایی در هر دو نفر تشدید می شود.

4_ بدون سرزنش کردن همسرتان در مورد احساستان حرف بزنید.

جملاتی که به صورت مستقیم شخصیت طرفتان را زیرسوال می برد برای رابطه بسیار مضر است. اگر مردی که از حسادت همسرش کلافه شده است بگوید ” واقعا آدم غیرمنطقی هستی” باعث می شود که همسرش وارد حالت دفاعی شود و بحث را به بیراهه بکشد.

یک استراژی بسیار سازنده استفاده از جملاتی است که با “من” شروع می شود و ترکیب کردن آن ها با ” توصیف رفتار “. این جملات روی احساس شما تمرکز دارد بدون اینکه همسرتان را در جایگاه متهم بنشاند. توصیف رفتار هم روی رفتار خاصی که همسرتان سرزده است تمرکز دارد نه یک نقص شخصیتی.

5_ هیچوقت نگویید ” هیچوقت ” یا ” همیشه “

وقتی در مورد یک مشکل صحبت می کنید باید سعی کنید از کل گویی در مورد همسرتان اجتناب کنید. جملاتی مثل ” تو هیچوقت تو کارهای خونه به من کمک نمی کنی” یا ” تو همیشه فقط مشغول گوشیت هستی” باعث خواهد شد همسرتان حالت دفاعی پیدا کند. این استراژی باعث می شود همسرتان هم سعی کند شکایت های مشابه از شما بکند و بحثتان را به هیچ جا نخواهد رساند. تاکید می کنیم به هیچ عنوان نباید کاری کنید که همسرتان وارد حالت دفاعی شود.

هیچوقت نگویید " هیچوقت " یا " همیشه "

6_ بدانید کی توقف کنید.

اگر می بینید دچار منفی گرایی شده اید و نه شما و نه همسرتان هیچکدام از نکات بالا را در بحث کردن رعایت نمی کنید در بحث و دعوایتان وقفه بیندازید. حتی یک وقفه ی کوتاه که طی آن بتوانید چند نفس عمیق بکشید می تواند برای آرام کردنتان کافی باشد.

به زبان آوردن شکایت ها و مشکلات می تواند برای رابطه تان سازنده باشد ولی اختلافات باید با مهارت مدیریت شوند زیرا در غیر این صورت همه چیز بین تان بدتر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *