افسردگی در کودکان

بهتر است بدانیم که اصطلاح افسردگی در کودکان و بزرگسالان دارای معنا مشابه نیست. افسردگی در کودکان محتوای مشابهی ندارد، برحسب سنین مختلف است. تعریف افسردگی آسان نیست و تعریف های متنوع دارد اما به طورکلی می توان گفت که بیماری خلق و خو است که احساس غم و اندوه و خلق منفی در کودکان ماندگار می شود و از فعالیت های لذت بخش گذشته کناره گیری می کند.

در زندگی همه ما روزها یی وجود دارد که همه چیز را سیاه می بینیم. نا امید و بی انگیزه هستیم، بدخلق و غمگین هستیم . این احساس ها معمولا پس از شکست ها رخ می دهد. زمانی این حس ها اختلال نامیده می شود که تعداد نشانه ها، شدت، طول مدت و این که در زندگی چقدر تاثیر بگذارد.

باید این را بدانیم که غمگینی معادل افسردگی نیست. همانطور که گفتیم باید علائم مشخص شده را داشته باشد. شناخت کودک افسرده نیز کار سختی است. افسردگی شامل حالت غمگینی است. غمگینی افراطی یا بدون علت موجه در چهارچوب افسردگی قرار می گیرد.

منفعل بودن، احساس ناتوانی، غمگینی، بی قراری، خشم مکرر، عدم تمرکز و یکسری علائم جسمانی را به همراه دارد. بیشتر مواقع با اضطرابی کم و بیش شدید همراه است. شیوه های بروز افسردگی با رشد تغییر می کند.

افسردگی در نوزادان

بهتر است این را هم بدانیم؛ افسردگی در نوزادان هم پیش می آید که “افسردگی اتکایی” نام دارد. این افسردگی که ناشی از نبود مادر یعنی جدایی مادر و نوزاد است که فقدان دلبستگی رخ می دهد. بروز آن معمولا ۶ تا ۱۸ ماهگی است. البته عوامل دیگر هم به غیر از جدایی تاثیر دارد. مثل اینکه مادر خودش دچار غم و اندوه باشد و یا حالت افسردگی داشته باشد. شیوع افسردگی در دوره پیش از بلوغ، جنسیت را شامل نمی شود اما بعد از بلوغ متفاوت می شود.

علائم افسردگی در کودکان

کودکان افسرده ارتباط های صمیمی و دوستان کمی دارند. احساس تنهایی و انزوا می کنند و فکر می کنند کسی آن ها را دوست ندارد. اغلب زمان زیادی تنها می مانند. علاوه بر خلق غمگین انزوای اجتماعی نشانه کودکان افسرده است. کناره گیری اجتماعی کودکان افسرده ممکن است انعکاس ناتوانی آن ها در حفظ تعامل های اجتماعی شود. کودکان افسرده هوش طبیعی دارند اگرچه نشانه های ویژه ای همچون مشکل در تمرکز و کندی تفکر دارند  و در مدرسه ضعیف عمل می کنند و نمره های کمی می گیرند.

علائم افسردگی در کودکان

آنها در خانواده روابط ضعیفی با والدین و خواهر و برادر خود دارند. والدین ممکن است واکنش به آنها را به طرز منفی، بی اعتنایی یا خشونت آمیز نشان دهند. وقتی این واکنش در طول زمان تکرار می شود ممکن است تاثیر نامطلوبی در روابط داشته باشد. افسردگی می تواند دلایلی از قبیل استرس های محیطی، طلاق والدین، بیماری های والدین، مرگ یکی از اعضای خانواده، درک غلط کودک از دنیا یا عوامل ژنتیکی امکان دارد کودک را آسیب پذیرتر کند.

درمان افسردگی کودکان در خانه

پس ما دیگر متوجه شدیم که افسردگی در کودکان هم وجود دارد و ما باید حواسمان را جمع رفتارهای کودکمان کنیم. اگر حالاتی از این ویژگی هایی که گفتیم در کودک دیدیم او را سرزنش یا دعوا نکنیم و با متخصص مشورت کنیم. اگر در حد نرمال چیزی حس کردیم می توانیم سعی کنیم روابط را بهتر کنیم، سعی به درک کودک کنیم و از همه راحت تر با کودک بازی هایی را انجام دهیم و سعی در ایجاد حال خوب کنیم.

معرفی بازی برای درمان افسردگی کودکان

خندیدن جدی

می توانید به همراه همسر و دیگر اعضای خانواده این بازی را کنید. از یک “ها” شروع کنید و نفری یک “ها” اضافه کنید و چرخه ادامه پیدا کند. البته چرخه این بازی باعث ایجاد خنده واقعی می شود و حال خوب به همراه دارد.

تئاتر وارونه

روش بازی به این صورت که یک نفر رو صندلی بشیند و حالت افسرده به خود بگیرد و ناراحت باشد و بقیه به ترتیب در ۳ دقیقه سعی بر خنداندن طرف کنند.

منابع

  • کتاب روانشناسی مرضی کودک    اریک جی مش – دیویدای-وولف
  • کتاب روانشناسی مرضی تحولی (از کودکی تا بزرگسالی)   دکتر دادستان
  • کتاب زبان کودک   سانازفتوره چی
  • کتاب ۱۰۱ بازی نشاط آور برای کودکان  آیسون بارتل

نویسنده: سبا صفایی راد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *