تعامل والد و کودک

آیا می دانید اگر با کودکتان تعامل مثبت نداشته باشید هیچ تکنیک تربیتی روی فرزندتان جواب نمی دهد؟ تعامل مثبت والد و کودک نقش یسیار پررنگی روی تربیت فرزند دارد. در ادامه شما را با راهکار هایی که باعث بهتر شدن روابط شما و فرزندتان می شود، آشنا می کنیم. به این ترتیب می توانید فرزندتان را عاشق خود کنید و نقش والدینی خود را به بهترین نحو انجام دهید و از آن لذت ببرید.

ایجاد تعاملات مثبت با فرزند

در دنیای مدرن امروز تربیت با کتک و تهدید و یا حتی صرفا با دادن پاداش جواب نمی دهد. کودکان امروز از حق و حقوق خود دفاع می کنند. پس وارد جنگ قدرت با کودک خود نشوید؛ چون احتمال شکست شما بسیار زیاد است!

تعامل والد و کودک

برای اینکه فرزندتان با شما همراه باشد و شما را دوست داشته باشد باید در دنیای مطلوب کودک خود باشید. اگر به ارتباطات خود دقت کنید؛ خواهید دید که ما معمولا حرف افرادی که دوستشان داریم را حتی اگر درست نباشد گوش می دهیم. بالعکس این موضوع نیز صادق است؛ ما ممکن است حرف منطقی و درست را از افرادی که دوستشان نداریم قبول نکنیم.

خودت رو در قلب فرزندت جا کن !

در ادامه روش هایی برای بهتر شدن تعامل والد و کودک آورده ایم. این تعاملات مثبت تاثیر بسزایی در رشد و شکل گیری شخصیت فرزند دارد.

احترام متقابل والدین و فرزند

پدر و مادر ها معمولا شکایت می کنند که فرزندشان به آنها احترام نمی گذارد. اما در بسیاری موارد والدین به فرزند خود احترام نمی گذارند. بی احترامی رفتارهایی مثل فریاد کشیدن، کتک زدن، سرزنش کردن و تمسخر کار هایی که خود کودک از عهده انجام آن بر نمی آید؛ است. برای مثال والدین از فرزندشان می خواهند قبل از ورود به اتاق پدر و مادر در بزنند، اما خودشان بدون در زدن وارد اتاق کودک می شوند.

احترام در تعامل والد و کودک یکی از مسائل قابل اهمیت است. شما به عنوان افرادی که از کودکتان داناتر و با تجربه تر هستید مسئولیت بیشتری دارید و طبیعتا باید فرزندتان را راهنمایی کنید. اما این راهنمایی باید محترمانه باشد؛ چون شما و فرزندتان انسان هستید و هر دو لایق احترام .

تفریح و خوشگذرانی والدین با فرزندان

معمولا این جنبه مهم در زندگی پرمشغله مدرن نادیده گرفته می شود. گذراندن وقت از نظر کیفی مهم است و نه کمی! یک ساعت رابطه مثبت به چند ساعت صرف وقت بی کیفیت می ارزد. می توانید به راهنمایی های زیر عمل کنید.

روزانه وقتی را برای با هم بودن در نظر بگیرید. به طوریکه همه از این وقت گذرانی لذت ببرید. اگر هرکدام از طرفین احساس کنند که به زور آمده در واقع وقتتان را تلف می کنید. در خانواده هایی که پدر و مادر حضور دارند می توانید زمانتان را به طوری تقسیم کنید که روزانه بتوانید با فرزندتان وقت بگذارید. حتما با فرزندتان در مورد نحوه وقت گذاشتن مشورت کنید و با هم تصمیم بگیرید.

یکی از بهترین روش های تفریح با کودک بازی کردن با اوست. سعی کنید روزانه وقت ثابتی را برای تفریح به کودک خود اختصاص دهید. اگر روش های صحیح بازی با کودک خود را بلد نیستید می توانید از پادکست تعامل مثبت والد و کودک از طریق بازی اطلاعات بسیار مفیدی کسب کنید.

دلگرمی دادن به کودک

دلگرمی دادن یعنی کمتر توجه کردن به اشتباهات کودک و بیشتر توجه کردن به نقاط قوت او. اگر می خواهید فرزندتان به خودش ایمان داشته باشد باید به او ایمان داشته باشید.

به خصوصیات منحصر به فرد فرزندتان توجه کنید. اینکار باعث می شود خودش را بیشتر دوست داشته باشد و اعتماد به نفس بیشتری پیدا کند. دلگرمی دادن معطوف به تلاش کودک است. پیام دلگرمی برای کودکتان این است: ” من به تو اعتماد دارم.”

محبت کردن به کودک

کودک زمانی احساس امنیت می کند که بداند به او محبت می کنند. شما چند وقت یک بار به کودکتان می گویید که دوستش دارید؟

ما برای داشتن احساس امنیت نیاز داریم که دوست داشته باشیم و دوست داشته شویم. ابراز محبت باعث افزایش عشق و محبت بین شما و فرزندتان می شود. محبت می تواند کلامی یا غیرکلامی باشد:

محبت کلامی: گفتن عبارت های محبت آمیز مثل دوستت دارم.

محبت غیر کلامی: رفتار های محبت آمیز مثل بغل کردن و به شانه کودک زدن، مسئولیت دادن به کودک و احترام گذاشتن به استقلال او، نوازش، در آغوش گرفتن، بوسیدن.

تمریناتی برای بهبود تعامل والد و کودک

1_ سر صحبت را با کودک باز کنید به فرزندتان بگویید امروز برای تو چه اتفاق خوبی افتاد؟ درباره اش صحبت کنید. اگر گفت: “اتفاق خاصی  نیوفتاده” بگویید چه کار خوبی برای دیگران کردی؟ اینگونه می توانید تعامل کلامی مثبتی ایجاد کنید.

2_ قبل از گفتن ” چرا همیشه این کار رو میکنی” یا “این کارو نکن” قسمتی از کار کودک را تایید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *