برگزاری جشنواره بازی مهدکودک

چرا بازی برای کودکان بسیار مهم است؟

وقتی بچه ها بازی می کنند، همیشه به این معنی است که در حال یادگیری هستند. این مهم است که کودکان زمانی برای بازی داشته باشند – به تنهایی یا با دیگران، با یا بدون اسباب بازی، بیرون یا داخل. بچه ها حق بازی کردن دارند. خلاقیت شما و همچنین مهارت های اجتماعی و عاطفی شما تشویق خواهد شد. 

بازی برای آموزش کودکان مهم است!

کودکان از طریق بازی با جهان آشنا می شوند. آنها خودشان تصمیم می گیرند و تصمیم می گیرند که چه زمانی و با چه کسی بازی کنند. آنها می توانند نیازها و علایق خود را دنبال کنند. برای بزرگسالان، معنای بازی کودکان اغلب غیرقابل درک است. اما او مجبور نیست. کودکان هر روز چیز جدیدی را کشف می کنند، چیزی که نمی دانند، چیزی که هرگز ندیده اند، نشنیده اند یا احساس نکرده اند.

برای مثال شستن دست‌ها بعد از ناهار می‌تواند به یک لحظه آموزشی مهم تبدیل شود. چیزی که در ابتدا فقط شبیه «پاشیدن در مورد» به نظر می رسد، در واقع با پدیده های بسیار متفاوتی سروکار دارد. آب شیر آب از کجا می آید؟ چه حس و صدایی دارد؟ اگر شیر آب بسته شود چه اتفاقی می افتد؟ کودک با آب بازی پاسخ همه این سوالات را پیدا می کند. هر بار که دستان خود را می شویید، سؤالات جدیدی مطرح می شود و پاسخ های متفاوتی پیدا می شود، اما همیشه یک درس برای کودک مهم است.

کودکان از طریق بازی نه تنها پدیده‌های مختلف را درک می‌کنند و پاسخ سؤالات خود را می‌یابند، بلکه خود و توانایی‌های خود را نیز درک می‌کنند و خود را به‌عنوان خود اثربخش تجربه می‌کنند. آنها در حین بازی به دنبال علایق خود هستند، به طور مستقل تجربه کسب می کنند، محدودیت های خود را آزمایش می کنند و به دنبال چالش ها می گردند و بر آنها غلبه می کنند. بازی، چه به تنهایی و چه با دیگران، با اسباب بازی یا بدون اسباب بازی، در طبیعت یا در اتاق کودک، بازی همیشه به معنای برنامه ریزی، فکر کردن، صحبت کردن، تلاش کردن، کشف و یادگیری است!

 

 

بازی باعث با هم بودن می شود!

کودکان هنگام بازی با دیگران، مهارت های اجتماعی مهمی را یاد می گیرند. بازی با هم و علاقه متقابل مرتبط با آن به این معنی است که کودکان در وهله اول با کودکان دیگر در تماس هستند. شما دوستی را تجربه می کنید، مطمئناً هر از گاهی مشاجره و آشتی را نیز تجربه می کنید. آنها از یکدیگر سود می برند، هماهنگی و سازش را یاد می گیرند، قوانین را با هم مذاکره می کنند و یاد می گیرند که مسئولیت خود و دیگران را بپذیرند.

از طریق بازی با هم، کودکان همچنین کودکان بزرگتر یا کوچکتر، که ممکن است به زبانی متفاوت صحبت کنند یا از فرهنگ متفاوتی آمده باشند، دارای تاریخچه و پیشینه خانوادگی متفاوت، از جنس مخالف، ناتوان جسمی یا دارای ویژگی های خاص، تجربه کنند. نیاز دارد. از طریق بازی، آنها فعالانه با محیط زندگی کودکان دیگر درگیر می شوند، توجه و درک را می آموزند و آن را به همان اندازه تجربه می کنند.

بازی خلاقیت را تشویق می کند!

هر کودکی حس متفاوتی را در بازی کشف می‌کند و می‌تواند به تخیل خود اجازه دهد. یک مثال خوب در این مورد بازی نقش است. در اینجا کودکان خود را در موقعیتی قرار می دهند که ممکن است در واقعیت وجود نداشته باشد. شما کسی یا چیز دیگری هستید. آنها تصویر خود را از این نقش دارند، آن را با زندگی و ایده های خود پر می کنند و در این فرآیند دنیای خود را می سازند. اما نه تنها در نقش آفرینی که نشان می دهد کودکان چقدر می توانند خلاق باشند، بلکه در هر شکلی از بازی است. با امتحان کردن، ساختن و ترکیب اشیاء یا مواد مختلف، کودکان دائماً فرصت ها و بینش های جدیدی را باز می کنند. بلوک های ساختمانی در ابتدا سازه های کوچکی هستند که ممکن است به سرعت فرو بریزند. اما با تلاش جدید

کودکان با برخورد با پدیده های مختلف و کنجکاوی مرتبط با آن برای به دست آوردن، درک و استفاده از آنها، الگوهای فکری خلاق را پرورش می دهند و تخیل خود را گسترش می دهند.

 

بازی ها الهام بخش هستند!

کافی است کودکان را تماشا کنید که در بازی غوطه ور هستند. چگونه آنها تخیل خود را زیاد می کنند، چقدر به تنهایی و همچنین با دیگران سرگرم می شوند. اما همچنین این که چقدر روی کسب دنیا و گسترش مهارت ها و شایستگی هایش متمرکز است. شما همچنین خواهید دید که آنها با چه کنجکاوی و اشتیاق بازی می کنند و چالش های جدید را می پذیرند و با چقدر شجاعت و قدرت محدودیت های خود را آزمایش می کنند. بچه ها فقط با «مرد، عصبانی نشو!»، مخفی کاری یا آب پاشیدن، نقش آفرینی، کوهنوردی و برج سازی سرگرم نمی شوند، بلکه به معنای واقعی کلمه از خود پیشی می گیرند.
به ویژه مهم است که کودکان زمان کافی برای انتخاب مشاغل خود داشته باشند، فارغ از محدودیت ها یا انتظارات بیرونی. البته، این در مورد کودکان در سن مدرسه نیز صدق می کند، که اوقات فراغت آنها اغلب کاملاً “برنامه ریزی” شده است! اسباب بازی ها باید به گونه ای انتخاب شوند که تخیل و خلاقیت کودکان را تا حد امکان تحریک کرده و آنها را محدود نکنند.
کودکان اغلب حتی مواد به ظاهر “بی ارزش” را برای بازی های خود ترجیح می دهند، اما می توان از آنها به روش های مختلف استفاده کرد. اشیاء روزمره نیز اسباب بازی های ارزشمندی هستند. مهمتر از همه، والدین باید به بازی کودکان خود علاقه واقعی نشان دهند و از این طریق اعتماد به نفس و خلاقیت فرزندان خود را افزایش دهند. آخرین اما نه کم اهمیت، بازی با هم همیشه منبع شادی و سرگرمی برای والدین و کودکان در هر سنی است!

برخی از متخصصین ما

مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی راز خوشبختی از سال ۱۳۹۷ با مدیریت دکتر ساناز فتوره چی به صورت رسمی فعالیت خود را شروع کرد.

علاوه بر افزایش فعالیت بدنی، برگزاری جشنواره بازی مهد کودک فواید بسیاری دارد :

  • منجر به افزایش قدرت عضلانی می­شود
  • عملکرد قلب و ریه را بهبود می­بخشد
  • به جلوگیری از چاقی، دیابت و کلسترول بالا کمک می کند

مزایای جشنواره بازی مهدکودک عبارتند از:

  • افزایش مسئولیت پذیری کودک در قبال برخی رفتارها
  • توسعه استراتژی‌های مقابله با مسائل و مهارت خلاقانه حل مسئله
  • احترام به خود
  • همدلی و احترام به دیگران
  • کاهش استرس و اضطراب
  • یادگیری درک و بیان احساسات
  • تقویت مهارت‌های اجتماعی
  • تقویت و بهبود روابط خانوادگی