چرا کودکان و نوجوانان به درمان روانشناسی نیاز دارند مهم ترین زمانی که شخصیت یک کودک شکل می گیرد کودکی و نوجوانی او است به همین خاطر مهم ترین زمان برای داشتن یک روان سالم باید به نکاتی که در ادامه به آن ها اشاره می شود توجه کرد. توجه به این موضوعات از جانب والدین از اهمیت بیشتری برخوردار است. در این دوران والدین باید به همه جنبه های اخلاقی توجه کنند. زیرا عدم توجه به سلامت روان کودکان و نوجوانان عوارض جبران ناپذیری دارد که ممکن است در آینده در جنبه های مختلف در زندگی او نمایان شود. جنبه رشد هر کودک تنها جسمانی نیست و به مرور زمان جنبه ذهنی و روانی او باید رشد کند. یکی از بهترین گزینه هایی که می تواند یک کمک عالی کند مشاور کودک و نوجوان است. جواب سوالات بالا را می توانید از بهترین مشاور کودک و نوجوان بگیرید.

مراحل کلی درمان روانشناسی کودکان و نوجوانان

جهت روانشناسی کودکان و نوجوانان باید مراحل درمانی خاصی انجام گیرد به صورتی که ابتدا دانش و مهارت را برای ارزیابی و تشخیص به کار برد ، سپس روانشناس مداخله کرده و درمان را آغاز کند و در نهایت از توسعه مشکل نیز جلوگیری شود.

شایع ترین مشکلات روانشناسی در کودکان و نوجوانان

پرخاشگری، زورگویی، رفتار های ناپسند و خلاف عرف جامعه ، افسردگی و.. می باشد. به منظور جلوگیری و کاهش مشکلات روحی ، اجتماعی در کودکان و نوجوانان باید فراتر از محدوده مورد نظر روانشناسی انجام گردد.در ادامه نقش خانواده و اطرافیان بیشترتوضیح داده خواهد شد.

روانشناسی کودک

روانشناسی کودک یکی از شاخه های روانشناسی و حتی یکی از زمینه های تخصصی می باشد.این شاخه تمرکز بر روی ذهن و رفتار کودکان از زمان تولد تا دوره نوجوانی دارد. علاوه بر چگونگی رشد کودکان از لحاظ فیزیکی بلکه در حوزه توسعه روانی ،عاطفی و اجتماعی نیز توجه دارد. امروزه روانشناسان می گویند روانشناسی کودک منحصر به فرد و پیچیده است. ازآنجایی که دوران کودکی نقش مهمی در دیگر دوره های زندگی از جمله دوره نوجوانی دارد، مبحث روانشناسی کودکان بسیار حائز اهمت است.

درمان روانشناسی کودکان و نوجوانان

بسیاری از مشکلات در کودکان و نوجوانان بر احساس،عمل ، یادگیری و رفتار آن ها اثر می گذارد. یکی از بهترین راه های درمانی روانشناسی مشکلات کودکان و نوجوانان، صحبت با آن ها است که یاد بگیرند خود، مشکلاتشان را برطرف کنند. این کار باعث می شود بهترعمل کرده و در نهایت رفتارشان بهبود یابد.

چه مشکلات روانشناسی در کودکان و نوجوانان پدید می آید؟

کودکان و نوجوانان ممکن اند در طول زندگی خود دچار مشکلات بسیاری شوند که تنها راه حل درمان آن ها مراجعه به روانشناس است. برخی از رایج ترین این مشکلات عبارتند از:

  • مشکلات خانوادگی
  • مشکلات در مدرسه
  • مشکلات سلامتی موثر بر روان
  • بیش فعالی
  • افسردگی
  • اضطراب
  • اختلالات اشتها

چرا کودکان و نوجوان نیاز به درمان دارند؟

باید به کودکان و نوجوانان کمک کنید. و با همراهی با آن ها مشکلاتشان را حل کنید تا برخی از مسائل به خودی خود بهبود یابد. از دیگر راه های درمانی روانشناسی برای کودکان و نوجوانان این است که، با کل خانواده کار کنید، بازی کنید و صحبت کنید. بنابراین روانشناس برای حل بسیاری از مشکلات کودکان و نوجوانان ، باید از خانواده و والدین شروع کنند، زیرا خانواده در تسریع درمان بسیار موثر هستند و در برخی موارد نیز نیاز است باخانواده صحبت شود تا زمانی نیاز باشد، کاری به نوجوان خود نداشته باشند تا روند درمانی کامل شود و خانواده مداخله نکنند.

وظیفه والدین برای رشد شناختی کودک چیست؟

چرا کودکان و نوجوانان به درمان روانشناسی نیاز دارند والدین با توجه به این ویژگی‌های شناختی، در سنین مختلف باید از میزان درک فرزندشان آگاه بوده و با توجه به توانایی‌های شناختی کودک با او مصاحبه کنند. شما به عنوان والد موظف هستید تا با فرزندتان یک ارتباط موثر برقرار کنید. زمانی که با کودکتان خارج از درکش صحبت می‌کنید، در واقع هیچ گونه ارتباطی با او برقرار نکرده و  در او احساسی از تنهایی و یاس را ایجاد می‌کنید. هر چه کودک شما بزرگ‌تر می‌شود نیازهای روانی او نیز تغییر می‌کند، پس شما نیز باید در تعامل خود با او تغییراتی ایجاد کنید.

بیشتر بخوانید: والدگری مدرن چیست

اغلب والدین با نادیده گرفتن این تغییرات انتظار دارند فرزندشان در دوران بلوغ درست مانند قبل، از آن‌ها پیروی کنند. در حالی که با ادامه این روش تربیتی با فرزندشان به تعارض می‌رسند. شما می‌توانید با استفاده از تجارب والدین دیگر، مطالعه کتاب و دیگر منابع برای خود یک سبک فرزندپروری مناسب برگزینید. اما بسیاری از خانواده‌ها با وجود چنین اقداماتی، در ارتباط با فرزندشان با مشکلات عدیده‌ای مواجه‌اند. در حالی که مشاوره خانواده با نگاهی متخصصانه و بدون قضاوت می‌تواند به شما در مسائل خانوادگی بهترین یاری را برساند.

خود میان بینی در دوران نوجوانی چگونه است؟

در واقع خود میان بینی در عملیات انتزاعی رخ می‌دهد و نوجوان فقط به دنبال سازش دادن خود با محیط اجتماعی نیست و تمایل دارد که محیط را نیز با خود سازگار کند. همچنین نوجوان معتقد است که دیگران باید به نفع او تغییر کنند. توجه داشته باشید که در این دوران و با این دیدگاه نوجوان، ممکن است مسائلی میان شما و فرزندتان شکل بگیرد که در واقع با مشکلاتی برای شما همراه باشد. در این راستا بهره بردن از مشاوره خانواده به حل بهتر این مسائل کمک می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *