کمک به بچه ها برای دوست یابی داشتن دوستان خوب ، بازی با سایر کودکان در پارک و رفتن به مهمانی های تولد ، فعالیت های معمول بسیاری از بچه ها است . در واقع ، داشتن دوست ، یکی از مهم ترین ماموریت ها و یکی از مهارت های اجتماعی کودکان است که در طول زندگی آن ها دوام می آورد .

با این حال ، برخی از کودکان از نظر اجتماعی با مسائلی روبرو بوده و نمی توانند. به خوبی دوست پیدا کنند . لازم نیست کودک با همه دوست شود . یک کودک خجالتی ممکن است یک یا دو دوست داشته و خوشحال باشد اما اگر فرزند شما هیچ دوستی ندارد لازم است به او در یادگیری مهارت های اجتماعی کمک کنید .

ناکام شدن کودک در دوست پیدا کردن ، به تنهایی می تواند برای او به شدت اضطراب آور بوده و بر عملکرد کودک تاثیر منفی بگذارد . والدین می توانند با یادگیری چند راهکار ، به فرزندشان کمک کنند با دیگران دوست شده و احساس بهتری نسبت به خودش پیدا کند . در ادامه با نحوه کمک به فرزند برای پیدا کردن دوست آشنا می شوید. اما قبل از آن لازم است در مورد اهمیت دوستی برای کودکان بدانید .

بهترین زمان آموزش دوست یابی به کودکان

برای آموزش دوست یابی به کودک والدین باید قبل از رسیدن کودک به سن مدرسه یک سری از آموزش های اولیه را به او داده باشند و کودک آمادگی اولیه در این زمینه کسب کرده باشد. تا بتواند روابط اجتماعی مناسبی با همسالان خود در مدرسه ایجاد کند. لذا والدین باید از قبل خود روش های مناسب آموزش این مهارت را آموخته باشند و بهترین روش را بر روی کودک خود پیاده سازی کنند تا کودک روابط سالم و خوبی در مدرسه برقرار کند و از رفتن به مدرسه خوشحال باشد.

برای آموزش دوست یابی به کودکان روی مهارت‌های ارتباطی تمرکز کنید

کمک به بچه ها برای دوست یابی رای آموزش دوست یابی به فرزندتان روی مهارت‌هایی از روابط اجتماعی تمرکز کنید که آن‌ها را بلد نیست. برای انجام این کار نیاز است. تا او را به هنگام برقراری رابطه اولیه با کودکان دیگر، رصد کنید. مثلا اگر فرزند شما در ابتدای ورود به مهدکودک با گریه به خانه می‌آید و می‌گوید: هیچ‌کس او را دوست ندارد، چند روزی همراه او به مهدکودک بروید و نحوه تعامل او را با همسالانش تماشا کنید. برای مثال ممکن است در ابتدا بتواند خودش را خوب به دیگران معرفی کند اما در طول بازی با دوستانش رعایت نوبت را بلد نباشد و در رابطه دوستی او تاثیر منفی بگذارد. در این صورت بهتر است آموزش مهارت‌های اصلی دوستی یا روابط اجتماعی به فرزند خود را شروع کنید. 

مهارت‌های ضروری دوستی می‌تواند شامل تماس چشمی، گوش‌دادن فعال، حل تعارضات، ملاقات با افراد جدید، شروع گفت‌وگو، حفظ آرامش، نه گفتن، تشویق و مواردی از این قبیل باشد. در مقاله به‌طور مفصل به این موارد پرداخته شده است.

اهمیت دوست پیدا کردن در کودکان

کودکانی که احساس خوبی نسبت به خود دارند اعتماد به نفس بیشتری داشته و در مدرسه بهتر عمل می کنند و در بزرگسالی هم سازگاری بالاتری دارند . تنهایی کودک می تواند منجر به انزوا ، افسردگی ، ضعف در سلامتی و بی نظمی در او بشود . معمولاً رفتار کودک باعث مشکلات در دوستی می شود . برای مثال ، بچه هایی که رئیس بازی در می آورند و اخلالگر و خودمحورند باعث آزار همکلاسی ها می شوند . همچنین ، بازی کردن با کودکانی که از قوانین پیروی نمی کنند و وقتی چیزها مطابق میل آن ها پیش نمی رود عصبانی می شوند اصلاً سرگرم کننده نیست .

 کمک به بچه ها برای دوست یابی خجالتی بودن ، احساس ناامنی ، متفاوت بودن با دیگران و یا رفتن به مدرسه ای جدید نیز می تواند دایره دوستی کودکان را محدود کند . علت این مسئله هرچه باشد مشکلات در دوستیابی نشان می دهد که کودک نیاز به درک و حمایت بیشتری دارد .

قوانین و نشانه های اجتماعی را با هم مرور کنید

برخی از نوجوانان با داشتن مسائلی در یادگیری و تمرکز، نسبت به دیگر همسن های خود در مهارت های اجتماعی ضعیف تر هستند. می توانید به آن ها در شناخت قوانین و رفتار های اجتماعی کمک کنید(اما این کار را تنها پس از دیدن خرابکاری های اجتماعی اش انجام ندهید.) مهارت های ابتدایی اجتماعی را در زمانی که اوضاع آرام و روان است به او بیاموزید.

همچنین می توانید هنگامی که مهارت یا عدم مهارت اجتماعی ای را در رفتار دیگران مشاهده کردید، آن ها را به فرزندتان نشان دهید. برای مثال: آیا دیدی چطور آقای کریمی هنگامی که با محمد صحبت می کرد یک قدم به عقب برداشت؟ این کار برای این بود که محمد بیش از حد به آقای کریمی نزدیک ایستاده بود.

نیازها و خواسته های فرزندتان را درک کنید

بعضی از نوجوانان به تعداد زیادی دوست احتیاج ندارند. سروکله زدن با ماجرا های دوستان مختلف می تواند بیش از حد وقت گیر باشد. حواستان به فرزندتان باشد. از او بپرسید که میخواهد چه چیزی از یک دوستی جدید بدست بیاورد؟ چه فعالیت هایی را برای انجام دادن با دوستانش در نظر دارد؟
در نظر داشته باشید دوستی های فرزندتان ممکن است به مزاق شما خوش نیاید و امکان دارد این دوستی ها در طی زمان تغییر کنند. پس مدام آن ها را چک کنید.

درباره ی اهمیت دوست یابی بچه ها در مدرسه با او حرف بزنید

کمک به بچه ها برای دوست یابی سعی کنید تعریف فرزندتان را از دوستی بفهمید. این کار می تواند به او کمک کند تا دیدش را نسبت به دوستی درک کند. سعی کنید بیشتر گوش بدهید و کمتر نظرات خود را ابلاغ کنید. سوالاتی با پایان باز بپرسید. مانند: چه مواردی باعث می شود تا فردی دوست خوب تو باشد و چرا؟
کشف اینکه فرزندتان به عنوان یک دوست چه چیزی برای ارائه دارد. نیز می تواند کمک کننده باشد. از او بپرسید چه ویژگی هایی می تواند او را تبدیل به یک دوست خوب کند تا بدین ترتیب ارتباط والدین با نوجوانان شکل بگیرد.

برای پرورش مهارت‌های دوست یابی در کودک، اضطراب‌هایش را برطرف کنید

اگر فرزند شما خیلی مضطرب است احتمالا دوست پیدا کردن برایش کار سختی است. برای کمک به چنین بچه‌هایی چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟ والدین حمایت‌گر به ویژه برای کودکان دارای اضطراب اجتماعی نقش مهمی را ایفا می‌کنند. در واقع وقتی بچه‌ها با اضطراب دست‌وپنجه نرم می‌کنند، به حمایت بیشتری نیاز دارند. آن‌ها دنیا و آدم‌هایش را به طور ناخودآگاه تهدیدکننده درک می‌کنند. یا خود را در معرض قضاوت شدید همسالان می‌بینند. به همین دلیل از برداشتن گام‌های اولیه برای دوستی هم خودداری می‌کنند. 

اگر شدت این اضطراب‌ها بالاست بهتر است. با یک روانشناس کودک مشورت کنید. مهم است. که به خاطر داشته باشید که گاهی اوقات، اضطراب کودک دلیلی جدی دارد. به‌عنوان مثال، فرزند شما ممکن است. در مدرسه‌ای باشد که رفتارهای پرخاشگرانه رایج است. همچنین شاید کودکتان در معرض آزار جنسی، طرد همسالان یا قلدری قرار گرفته باشد.اگر وضعیت فرزند شما چنین است، منطقی است که هر کاری که می‌توانید. برای بهبود شرایط کودک خود انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *