نحوه گوش کردن به بچه ها گوش دادن. فعال راه خوبی برای بهبود ارتباط شما با فرزندتان است. این به کودک شما اجازه می دهد بداند که شما به آنچه او می گوید علاقه مند هستید.

برای تمرین گوش دادن فعال:

    توجه کامل خود را به کودک خود معطوف کنید.
    تماس چشمی برقرار کنید و کارهای دیگری را که انجام می دهید متوقف کنید.
    در سطح فرزندتان پایین بیایید.
    و آنچه را که می‌گوید و آنچه ممکن است احساس می‌کند منعکس یا تکرار کنید. تا مطمئن شوید که متوجه شده‌اید
از بین بردن مشکلات فرزندانمان می تواند وسوسه انگیز باشد. به خصوص اگر روز بدی را سپری کرده باشیم یا اگر مشغول هستیم. اما فرزندان ما باید بدانند که ما به آنها گوش خواهیم داد. این باعث می‌شود که فرزندانمان در بزرگ‌تر شدن با ما در مورد امیدها و مشکلاتشان صحبت کنند. به عنوان مثال.

گوش دادن فعال مثال 1

بازی بیسبال فرزند شما ساعت 6:00 است. شما فقط زمان کوتاهی دارید تا شام درست کنید. در انجام تکالیف کمک کنید و همه را برای بازی آماده کنید. در حالی که بچه ها بازی می کنند، شما به سرعت شروع به تهیه شام ​​می کنید. به زودی صدای گریه پسرت را می شنوی. می آید و به شما می گوید که برادرش او را زده و اسمش را بد کرده است. وسوسه می‌شوید در حالی که سرتان را به حرف‌های فرزندتان تکان می‌دهید، به درست کردن شام ادامه دهید. اما بعد تصمیم می‌گیرید به او نشان دهید که فعالانه به او گوش می‌دهید. کاری را که انجام می‌دهید متوقف می‌کنید، به او روی می‌آورید. تماس چشمی برقرار می‌کنید و آنچه را که به شما گفته و احساسش را خلاصه می‌کنید. شما می گویید: «به نظر می رسد که برادرتان وقتی شما را می زد و چیزهای بدی می گفت. شما را ناراحت می کرد.» با این کار به کودک خود اطلاع داده اید که توجه کامل شما را به خود جلب کرده است. او می داند که عواطف و احساساتش برای شما مهم هستند.

گوش دادن فعال مثال 2

دخترت را از پیش دبستانی می گیری. او در حال گریه است و به شما می گوید. که دوستش اسباب بازی مورد علاقه اش را برداشته و زبانش را به او بیرون آورده است. وقتی می‌گویید: «به نظر می‌رسد از اینکه دوستت اسباب‌بازی مورد علاقه‌ات را می‌برد. ناراحتی به او نشان می‌دهی که فعالانه گوش می‌دهی». دختر شما به گریه ادامه می دهد. و سرش را تکان می دهد. او می گوید که فکر می کند دوستش اسباب بازی را می شکند. شما با گفتن این جمله به او نشان می‌دهید که همچنان فعالانه گوش می‌دهید: «پس می‌ترسی دوستت اسباب‌بازی‌ات را بشکند». در این زمان دختر شما کمی آرام می شود. شما و دخترتان به صحبت ادامه می دهید و او می داند که ناراحت شدن اشکالی ندارد. او شروع به یادگیری نحوه برچسب زدن و کنار آمدن با احساسات خود با صحبت با کسی کرده است.
استفاده از بازتاب برای نشان دادن اینکه در حال گوش دادن هستید

استفاده از بازتاب برای نشان دادن اینکه در حال گوش دادن هستید

انعکاس یکی از راه هایی است که شما می توانید نشان دهید که فعالانه به صحبت های فرزندتان گوش می دهید. می توانید این کار را با تکرار آنچه فرزندتان گفته است یا با برچسب زدن و خلاصه کردن احساس خود انجام دهید.
بازتاب کلمات

وقتی حرف های فرزندتان را منعکس می کنید، به خاطر استفاده او از کلمات به او توجه می کنید. این شانس این را افزایش می دهد که فرزند شما بیشتر صحبت کند. زیرا او توجه شما را می خواهد. شما مجبور نیستید. دقیقاً آنچه را که فرزندتان گفته است تکرار کنید، اما آنچه شما می گویید معمولاً بسیار شبیه است. شما می توانید جزئیات را اضافه کنید، کوتاه کنید. یا آنچه را که فرزندتان گفته است اصلاح کنید. به عنوان مثال بازتاب

مثال بازتاب

کودک: "من مقداری سنگ شکن کشیدم."

پاسخ والدین: "شما چند اسپاگتی بلند کشیدید."
در این مثال، والدین دستور زبان را تصحیح می‌کنند. «اسپاگتی» را برای کودک تلفظ می‌کنند. و با توصیف اسپاگتی به‌عنوان «طولانی» جزئیات را اضافه می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اختلال زبان

انعکاس احساسات

هنگامی که احساسات کودک خود را منعکس می کنید. رفتار کودک خود را تماشا می کنید و احساساتی را که به نظر می رسد دارد. توصیف می کنید. این به کودک شما یک کلمه برای احساسات می دهد. و به او کمک می کند یاد بگیرد که صحبت کردن در مورد احساسات خوب است. انعکاس احساسات همیشه آسان نیست. در اینجا چند نکته برای آسان کردن آن وجود دارد:
حتی اگر مطمئن نیستید حدس بزنید.
ممکن است مواقعی پیش بیاید که مطمئن نباشید. فرزندتان چه احساسی دارد. به عنوان مثال، کودک شما ممکن است گریه کند، اما شما ممکن است ندانید که آیا او عصبانی، ترسیده یا غمگین است. با گفتن این جمله که "به نظر می رسد ناراحت هستید یا "به نظر می رسد چیزی شما را آزار می دهد" به او بفهمانید که به او توجه می کنید. کودک شما ممکن است خودش نداند که چه احساسی دارد و با صحبت کردن می توانید آن را با هم بفهمید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *