جنسیت و تمایل جنسی

جنسیت و تمایل جنسی اصطلاحاتی هستند که اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند، اما در واقع دو مفهوم متفاوت هستند، حتی اگر برای بسیاری از افراد جنسیت و جنسیت آنها یکسان است. این مقاله تفاوت‌های بین جنسیت و جنسیت و اینکه چرا درک این تفاوت‌ها مهم است، به ویژه در تحقیق و جمع‌آوری داده‌ها، روشن خواهد شد. اینکه چگونه و چرا جنسیت و جنسیت برای اهداف توسعه پایدار مهم است و اصل “هیچکس را پشت سر نگذارید” در نظر گرفته خواهد شد. این شامل موضع دولت بریتانیا در مورد این مفاهیم است. ONS برای درک این اصطلاحات تحقیقات زیادی انجام داده و در بحث ها شرکت کرده است.

تعاریف و تفاوت ها

دولت انگلستان جنسیت را اینگونه تعریف می کند:
اشاره به جنبه های بیولوژیکی یک فرد که توسط آناتومی آنها تعیین می شود، که توسط کروموزوم ها، هورمون ها و فعل و انفعالات آنها تولید می شود.
به طور کلی مرد یا زن چیزی که در بدو تولد تعیین می شود.

هویت جنسیتی

انجمن روانشناسی آمریکا (APA) هویت جنسیتی را این گونه تعریف می کند: “احساس عمیق و ذاتی یک فرد از پسر یا مرد بودن، دختر یا زن بودن، یا جنسیت جایگزین، که ممکن است مطابقت داشته باشد یا‌ نداشته باشد. به جنسیت شخص در بدو تولد اختصاص داده شده است.”

هویت جنسی یا جنسیت، امری فردی است و بخشی ذاتی از احساس یک فرد از خود است. در حالی که جنسیت اغلب به صورت دوتایی ارائه می‌شود که فقط شامل مردان و زنان می‌شود، در واقعیت، جنسیت یک طیف است و افراد می‌توانند جنسیت خود را به روش‌های مختلفی تعریف کنند، از جمله به عنوان ترکیبی از زن و مرد، یک جنسیت کاملاً مجزا، یا اصلا جنسیت ندارد!

هویت جنسی در مقابل احساسات جنسی

واژه‌های جنسیت و احساسات جنسی اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شوند. و مردم اغلب تصور می‌کنند که احساسات جنسی در بدو تولد با توجه به جنسیت مشخص می‌گردد. اما در واقعیت، هویت جنسی و احساسات جنسی به چیزهای مختلفی اشاره دارد.

در حالی که هویت جنسی به نحوه تعریف شخص از خود اشاره دارد، احساسات جنسی بیولوژیکی است و توسط آناتومی، هورمون‌ها و کروموزوم‌های فرد تعیین می‌شود. درست مانند هویت جنسیتی، احساسات جنسی زنجیره‌ای است که به مرد یا زن بودم محدود نمی‌شود. زیرا افراد می‌توانند بین‌جنسیتی نیز به دنیا بیایند، به این معنی که بدن آنها از نظر بیولوژیکی مرد یا زن نباشد.

تفاوت در خصوصیات جنسی

جنسیت و جنسیت هر دو به طور کلی در دو دسته مجزا ذکر می شوند: مرد و زن یا مرد و زن. با این حال، به طور طبیعی مواردی از تغییرات در ویژگی های جنسی وجود دارد (گاهی اوقات به عنوان اینترسکس شناخته می شود). اینجاست که افراد با هورمون‌ها، کروموزوم‌ها، آناتومی یا سایر ویژگی‌هایی که نه منحصراً مرد هستند و نه مؤنث به دنیا می‌آیند. آنها معمولاً در هنگام تولد توسط خانواده یا پزشکشان جنسیت (مذکر یا زن) تعیین می کنند، زیرا گواهی تولد به جنسیت کودک نیاز دارد – چه مرد و چه زن. افراد با تنوع در ویژگی های جنسی ممکن است به عنوان مرد، زن یا اینترسکس شناسایی شوند و ممکن است خود را مرد، زن یا هویت غیر دوتایی بدانند.

تراجنسیتی

ترنس یا ترنس اصطلاحی است برای افرادی که هویت جنسیتی آنها با جنسیت تعیین شده در بدو تولد متفاوت است. قانون برابری 2010 حاوی ویژگی محافظت شده تغییر جنسیت است که به شرح زیر تعریف می شود:

اگر شخص به منظور تغییر جنسیت فرد با تغییر ویژگی‌های فیزیولوژیکی یا سایر ویژگی‌های جنسی، پروسه‌ای (یا بخشی از یک فرآیند) را برای تغییر جنسیت پیشنهاد می‌دهد، در حال انجام یا طی فرآیندی (یا بخشی از یک فرآیند) باشد، دارای ویژگی محافظت‌شده تغییر جنسیت است.
این تعریف طیف وسیعی از افراد را در مراحل مختلف انتقال پوشش می دهد. نیازی نیست که شخص به طور قانونی جنسیت خود را تغییر داده باشد تا در تعریف مشخصه محافظت شده قرار گیرد و همچنین نیازی به انجام هیچ نوع جراحی نیز ندارد. این حمایت شامل هر کسی می شود که به دلیل تغییر جنسیت با آنها رفتار کمتری داشته است، صرف نظر از اینکه آیا این ویژگی را داشته باشد یا نه.

اهداف توسعه پایدار (SDGs): جنسیت و جنسیت

اهداف توسعه پایدار (SDGs) مجموعه ای جهانی از اهداف هستند که زیربنای اهداف و شاخص ها هستند. آنها به دنبال ریشه کن کردن نابرابری ها هستند و اطمینان حاصل می کنند که هیچ کس عقب نمی ماند. دفتر آمار ملی (ONS) نقطه کانونی داده های بریتانیا برای شاخص های جهانی SDG است.
داده های مورد استفاده برای گزارش شاخص ها اغلب توسط سازمان های دیگر (مانند NHS و ادارات دولتی) جمع آوری می شود و ممکن است با الزامات SDG مطابقت نداشته باشد. بیشتر داده‌های جمع‌آوری‌شده فقط مردان یا زنان را در بر می‌گیرد و در برخی موارد جنسیت و برخی موارد جنسیت برچسب‌گذاری شده است. تعداد کمی از سازمان ها هستند که داده های مربوط به هویت جنسی را جمع آوری می کنند.

اهداف و مقاصد به جنسیت اشاره دارند

به عنوان مثال، “هدف 5: برابری جنسیتی” و “هدف 4.a: ایجاد و ارتقاء امکانات آموزشی که حساس به کودکان، ناتوانی ها و جنسیت هستند و ایمن، بدون خشونت، فراگیر و فراگیر هستند. محیط های یادگیری موثر برای همه». با این حال، شاخص‌ها به جنسیت اشاره دارند، به عنوان مثال، «شاخص 5.b.1: نسبت افراد دارای تلفن همراه، بر اساس جنسیت» و «شاخص 8.5.2: نرخ بیکاری، بر اساس جنسیت، سن و افراد دارای معلولیت». این امر درک اینکه چه داده‌هایی مورد نیاز است و چه اطلاعاتی باید جمع‌آوری شوند، پیچیده می‌شود.

جنسیت در مقابل تمایلات جنسی

هم هویت جنسیتی و هم گرایش جنسی برای بخش هایی از هویت کلی افراد مهم هستند. با این حال، در هر مورد، ساختارهای اجتماعی پیرامون جنسیت و تمایلات جنسی همچنان منجر به پیشداوری هایی می شود که بر افراد متفاوت جنسیتی و اقلیت های جنسی تأثیر منفی می گذارد. این ممکن است یکی از دلایلی باشد که این ساختارها همچنان در هم می آمیزند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *