اگر در رابطه خود احساس حسادت می کنید، لزوما وقت آن نیست که از هم جدا شوید. حسادت خفیف یک احساس طبیعی انسانی است که می تواند سالم باشد، البته تا زمانی که با تفکر به آن پرداخته شود. یک رابطه قوی پایه ای از عشق، احترام متقابل، اعتماد و ارتباط دارد. با این حال، زمانی که یک نفر احساس خطر یا نگرانی در مورد از دست دادن شریک زندگی خود می کند، این احساسات می تواند به ترس، ناامنی و حسادت تبدیل شود.
اگر آماده اید که ریشه های حسادت را حل کنید و روی رابطه خود کار کنید، از حمایت و راهنمایی یک مشاور زوجین بهره مند شوید.

حسادت از کجا می آید؟

حسادت یک احساس عادی انسانی است. وقتی به درستی با آن برخورد شود، حتی می تواند فرصتی برای تقویت رابطه باشد. با این حال، حسادت مداوم در یک رابطه می تواند نشان دهنده اضطراب یا مسائل مربوط به عزت نفس باشد (به عنوان مثال، اگر مشکلات دوران کودکی یا خیانت های گذشته را حل نکرده اید، ممکن است در نحوه مشارکت شما در رابطه کنونی خود ظاهر شود). تحقیقات همچنین نشان میدهد که حسادت زمانی افزایش مییابد که با تهدیدی برای عزت نفس خود مواجه میشوید.

نکاتی برای مقابله با حسادت در یک رابطه

چه شما، شریک زندگی تان یا هر دوی شما احساسات حسادت آمیز را تجربه می کنید، راه های زیادی برای مدیریت حسادت در یک رابطه وجود دارد. همیشه بهترین کار این است که با یکدیگر صادق، باز و آسیب پذیر باشید. همچنین، مایل باشید برخی از نیازهای ناگفته خود را کشف کنید و حس قوی تری از اعتماد به نفس خود را در خود پرورش دهید.


در اینجا 15 نکته برای مقابله با حسادت در یک رابطه وجود دارد:


1-در مورد حسادت اذعان کنید و آشکارا صحبت کنید

اگر متوجه احساسات حسادت شده اید، ممکن است وقت آن رسیده که با شریک زندگی خود گفتگوی صریح داشته باشید. ارتباط کلیدی است! در بسیاری از موارد، حسادت یک نبرد درونی است، پس کمی درون نگری انجام دهید. سپس، آنچه را که کشف می کنید با شریک زندگی خود به اشتراک بگذارید. در مورد احساسی که دارید و چه چیزی باعث ناراحتی شما می شود صادق باشید و برای خود و رابطه خود مرزهایی ایجاد کنید.
شریکی که مایل است صادقانه در مورد احساسات خود صحبت کند، حسادت سالمی را نشان می دهد . به عنوان مثال، گفتن: «وقتی مرد مهمان داشت با شما صحبت می کرد، حسادت می کردم. احساس میکردم که او در حال معاشقه است و این باعث میشود احساس ناراحتی کنم.» این یک بیان سالم از حسادت است. این که چگونه تصمیم می گیرید به حسادت خود پاسخ دهید، باعث ایجاد یا شکستن رابطه می شود.


2-تشخیص دهید که حسادت معمولاً نشانه ناامنی است

«حسادت چیزی است که همه ما در یک مقطع زمانی احساس می کنیم. در زندگی شخصی ما، احساس تهدید توسط شخص دیگری نسبتاً رایج است. با این حال، اگر مراقب نباشیم، حسادت می تواند به یک نیروی مخرب تبدیل شود. درک این موضوع که حسادت معمولاً نشانه ناامنی است می تواند به ما کمک کند تا بیشتر مراقب احساسات و تعامل خود با دیگران باشیم. شاید اگر حس حسادت خود را حس کنیم، بتوانیم یک قدم به عقب برداریم و وضعیت را دوباره ارزیابی کنیم. آیا چیزی وجود دارد که از آن می ترسیم؟ آیا احساس خطر می کنیم؟ وقت گذاشتن برای شناسایی احساساتمان می تواند به ما کمک کند تا به جای اینکه بگذاریم آنها چروک شوند، آنها را مستقیماً بررسی کنیم. و زمانی که بتوانیم این کار را انجام دهیم، میتوانیم روابط خود را با خود و با دیگران بهبود بخشیم

3-روی مدیریت احساسات خود کار کنید

«احساسات می توانند اطلاعاتی باشند بدون اینکه دستورالعملی باشند. این بدان معناست که میتوانید حسادت را تجربه کنید، اذعان کنید که این حسادت ناخوشایند است و از حمایت مناسب بخواهید، بدون اینکه فوراً رفتاری تند و تند داشته باشید یا متهم شوید. در روابط، ما میتوانیم از شریک یا شریکمان حمایت بخواهیم، اما نمیتوانیم انتظار داشته باشیم که آنها احساسات ما را برای ما مدیریت کنند (و نه باید بخواهیم!). یاد بگیرید که چگونه احساسات خود را تشخیص دهید، آن را تصدیق کنید، آن را تجربه کنید و آن را به عنوان بخشی از کار درونی خود تحمل کنید.

4-یک مجله روابط نگه دارید

یک دفتر خاطرات مکانی امن برای شماست تا احساس حسادت خود را چه از نظر عاطفی و چه از نظر فیزیکی توصیف کنید. قرار نیست دفتر خاطرات شما را به خاطر احساستان قضاوت کند، بنابراین این فرصتی است برای شما که به زیر سطح بروید و

ناامنی ها و ناامیدی ها را کشف کنید:

هنگام ثبت خاطرات، به رابطه خود با این سوالات کلیدی فکر کنید:

  • آیا شریک زندگی شما واقعاً فرد مناسبی برای شماست؟
  • آیا آنها کار خاصی برای تحریک حسادت انجام دادند؟
  • آیا گذشته خود را وارد این رابطه جدید می کنید؟
  • خودت خرابکاری می کنی؟

5-قبل از اشاره به انگشتان، ابتدا به داخل نگاه کنید

همه ما تجربیات مختلفی در زندگی داریم که انتظارات ما را از روابط شکل می دهد. انواع مختلف تجربیات گذشته در روابط خانوادگی، دوستانه و عاشقانه ممکن است ما را به بی اعتمادی، ناامنی یا وابستگی در زمان حال سوق دهد. تهمت زدن به همسرتان می تواند باعث شود که او احساس دفاعی کند یا حتی خودش را ناامن کند. هنگامی که متوجه احساسات حسادت شدید، بسیار مفید است که لحظه ای مکث کنید و در مورد آنچه در گذشته شما تحریک شده است فکر کنید تا بدترین شریک زندگی خود را تصور کنید. از آنجا، میتوانید از بیانیههای برای توضیح اینکه چه احساسی دارید و چرا، بدون نتیجهگیری سریع یا سرزنش کردن، استفاده کنید. این آسیبپذیری در واقع میتواند فرصتی را برای شما و شریک زندگیتان فراهم کند تا با کسب اطلاعات بیشتر در مورد نیازهای یکدیگر، به هم نزدیکتر شوید.

6-مسائل اساسی را بررسی کنید

قبل از اینکه با شریک زندگی خود صحبت کنید، مشخص کنید که احساسات شما از کجا می آید. مسئولیت رفتار را بپذیرید و متعهد شوید که ناامنی های خود را برطرف کنید.
یکی از روشهای کشف عزت نفس پایین بر شناسایی ارزشهای شخصی مانند ارتباط، شفقت یا صداقت متمرکز است. این به شما کمک می کند تا ویژگی های مثبت خود را مشخص کنید و آنچه در رابطه برای شما مهم است را مرور کنید. این ممکن است به کاهش احساسات ناراحت کننده حسادت و تفکر بیش از حد در رابطه کمک کند.

7-به یاد داشته باشید که تجربه حسادت همیشه به این معنی نیست که شریک زندگی شما کار اشتباهی انجام می دهد.

“اگر حسادت برای شما ظاهر می شود، ممکن است باور کنید که این زنگ خطری است که نشان می دهد چیزی اشتباه است. آیا تا به حال شنیده اید که کسی بگوید “من از طریق تلفن او رفتم زیرا فقط می دانستم که او خیانت می کند.” البته، گاهی اوقات احساسات و اعمال دیگران در یک راستا قرار می گیرند – و افراد زیادی هستند که به دل خود اعتماد کرده اند و یاد گرفته اند که در روابط خود از مرزها عبور می کنند. اما احساس حسادت، به خودی خود، خیانت یا سایر رفتارهای غیر محترمانه را کاملا تشخیص نمی دهد. ممکن است به این معنی باشد که شما از اتفاقی می ترسید، حتی اگر واقعاً اتفاق نیفتد. شما می توانید از این به عنوان اطلاعات استفاده کنید بدون اینکه فوراً روی آن عمل کنید.

8-نیازهای ناگفته و برآورده نشده خود را شناسایی کنید

این می تواند مشکل باشد زیرا شما باید آسیب پذیری را تمرین کنید. وقتی حسادت شخص سومی را در بر می گیرد، باید یک ارزیابی از خود انجام دهید تا به شما کمک کند تا شبکه احساسات را فیلتر کنید. شما نمی خواهید بر اساس فرضیات عمل کنید یا متوجه شوید که مسائل یا تجربیات گذشته را مطرح می کنید و آنها را در رابطه فعلی خود فرافکنی می کنید.
خودارزیابی می تواند به سادگی پرسیدن این سوالات از خود باشد:

  • این احساس به من چه می گوید؟
  • در کجای این رابطه احساس می کنم که دیده نمی شوم؟
  • من دیگر از این رابطه چه چیزی دریافت نمی کنم که احساس می کنم به جای آن شخص دیگری به دست می آورد؟
  • چه چیزی را باور دارم که دارم از دست می دهم؟

صرف زمان برای درون یابی و پاسخ به این سوالات می تواند نیازهای برآورده نشده را آشکار کند. هنگامی که این دیدگاه جدید را به دست آوردید، می توانید تصمیم بگیرید که چگونه می خواهید در پاسخ به احساسات خود به جلو حرکت کنید.

9-نگرانی های خود را بیان کنید

اگر اقدامات شریک زندگی شما (یا اعمال شخص دیگری نسبت به شریک زندگی شما) باعث تحریک احساسات حسادت می شود، دریغ نکنید که این موضوع را در اسرع وقت با شریک زندگی خود مطرح کنید. آنها ممکن است از این رفتار آگاه نبوده باشند، یا ممکن است متوجه احساس شما نشده باشند. از این فرصت برای گفتگو یا بررسی مجدد هر مرز رابطه استفاده کنید.
اگر به شریک زندگی خود اعتماد دارید اما به دلیل تجربیات قبلی در رابطه شک دارید، سعی کنید راه هایی را بیابید که هر دوی شما بتوانید وضعیت را بهبود بخشید.

به یاد داشته باشید، شریک زندگی شما با شما بودن را انتخاب می کند. بنابراین، به عنوان مثال، اگر شخص خاصی در زندگی شریک زندگی شما وجود دارد که به او حسادت می کنید، اینستاگرام او را خاموش کنید تا شانس کمتری برای مقایسه خود با او داشته باشید.

10-از گرفتن تصمیمات عجولانه خودداری کنید

در میان احساسات افزایش یافته موقت، انتخاب هایی که می کنید می تواند عواقب منفی طولانی مدت داشته باشد. حسادتی که از کنترل خارج می شود می تواند خود را به شکل خشم نشان دهد که می تواند منجر به فروپاشی رابطه شود. اکیداً توصیه میشود زمانی که احساس میکنید حسادت احساس میکنید، چند دقیقه وقت بگذارید و خود را آرام کنید.

11-شروع به قدردانی بیشتر از خود کنید

«عزت نفس پایین و ناامنی دو تا از رایج ترین دلایلی هستند که باعث حسادت شما می شوند. این احساس ترسناک وجود دارد که به اندازه کافی برای شریک زندگی خود خوب نیستید. برخی افراد تمایل به حسادت دارند زیرا احساس می کنند در سایه شریک سابق خود زندگی می کنند. این دلایل به طور طبیعی باعث می شود که احساس کنید خطری برای رابطه و عزت نفس شما وجود دارد.
یک روش خوب این است که سعی کنید فهرستی از تمام چیزهایی که در مورد خودتان دوست دارید و ویژگی هایی که شریک زندگیتان در مورد شما دوست دارد تهیه کنید. حتی می توانید به شریک زندگی خود اجازه دهید در این لیست به شما کمک کند. یکی دیگر از کارهایی که می توانید انجام دهید، به خصوص اگر مدام خود را با دیگران مقایسه کنید، این است که از طریق رسانه های اجتماعی خود مانند اینستاگرام بروید و کاربرانی را که باعث ایجاد احساس ناامنی در شما می شوند لغو فالو کنید. این می تواند به شما کمک کند تا از احساس حقارت فاصله بگیرید و در نهایت عزت نفس خود را تقویت کنید.

12-مهارت های مقابله سالم را ایجاد کنید

کنار آمدن با حسادت تحریکشده به شما کمکی نمیکند تا مشکلات اساسی را حل کنید، اما دور کردن آگاهانه توجه خود از آن میتواند به شما کمک کند تا احساسات خود را به روشی مضر عمل نکنید.

چند تمرین مقابله ای مفید عبارتند از:

  • تمرین تنفس عمیق
  • آرامش پیشرونده عضلانی
  • یک فعالیت ذهن آگاهی

13-زخم های گذشته خود را درمان کنید

یکی دیگر از دلایلی که ممکن است احساس حسادت کنید، کمبود اعتماد به دلیل روابط گذشته است. مسائل مربوط به اعتماد اغلب ناشی از تجربیات منفی یا آسیب زای گذشته است، مانند خیانت در روابط عاشقانه گذشته. با این حال، عدم اعتماد به شریک زندگی خود ممکن است شما را به امکان کنترل آنها سوق دهد. داشتن کمی کنترل طبیعی است، اما تلاش برای کنترل شریک زندگی خود برای چیزهایی که خارج از کنترل شما هستند مشکل ساز است و به رابطه آسیب می رساند.
یادگیری التیام زخم ها اولین قدم برای غلبه بر این مسائل اعتماد و رشد کلی شخصی است. این می تواند به شما کمک کند که بیشتر به شریک خود اعتماد کنید و شما را از تلاش برای کنترل همه جنبه های رابطه باز دارد. هر بار که احساس حسادت می کنید، به یاد داشته باشید که فردی که با او هستید، شریک سابق شما نیست. اعتماد کن و کنترل را رها کن.

14-با یک درمانگر صحبت کنید

اگر برای مدیریت افکار/احساسات حسادتآمیز به تنهایی تلاش میکنید، در صحبت با یک درمانگر تردید نکنید. صحبت کردن در مورد حسادت همیشه آسان نیست، و در ابتدا ممکن است احساس ناراحتی بیشتری کنید، اما یک درمانگر موثر می داند که حسادت طبیعی است و با همدلی و شفقت به شما پاسخ می دهد.
در اینجا علائمی وجود دارد که ممکن است بخواهید با یک درمانگر صحبت کنید:

  • حسادت منجر به افکار وسواسی یا ثابت می شود
  • افکار حسود، مزاحم یا غیرقابل کنترل می شوند
  • افکار یا اصرارهای خشونت آمیز

رفتارهای مشکل ساز، مانند دنبال کردن شریک زندگی خود، جاسوسی از او، یا بررسی مداوم آنها در رسانه های اجتماعی
حسادت بر زندگی روزمره شما تأثیر منفی می گذارد و شما را از تمرکز بر کار، فعالیت ها و غیره باز می دارد.

15-به دنبال زوج درمانی باشید

حسادت به طرق مختلف ظاهر می شود، اما عمدتاً ناشی از عدم ارتباط است. جلسات زوج درمانی می تواند به شما کمک کند تا بفهمید حسادت شما یا غیرمنطقی است یا ناشی از سوء تفاهم است. یک زوج درمانگر می تواند به شما بیاموزد که همدل باشید و درک کنید که چرا همسرتان به شیوه ای خاص رفتار می کند در مقابل اینکه به طور خودکار به این نتیجه می رسد که جذب شخص دیگری شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *